Eerste dagen op onbekende grond - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Enfermeras - WaarBenJij.nu Eerste dagen op onbekende grond - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Enfermeras - WaarBenJij.nu

Eerste dagen op onbekende grond

Door: Lian

01 September 2015 | Nicaragua, Granada

Buensos días

Het is alweer vijf dagen geleden dat wij na een reis van 17 uur aankwamen in Nicaragua. We kwamen in het donker aan bij ons gastgezin en konden gelukkig direct ons bed in. Het wordt hier wel rond 18 uur donker, dus eigenlijk zegt dat niet zoveel.
Ernst en ik hebben allebei een ruime kamer bij doña Fatima en samen een badkamer. De koude douche was heerlijk na zo’n lange vlucht en met de warmte (mucho calor) hier ook echt geen straf.
Vrijdag waren we al vroeg wakker doordat we ons bed uit werden gebrand. Voor het eerst zagen we ons huisje in daglicht. En het daglicht kwam niet door ramen naar binnen, maar gewoon doordat niet het hele huis overdekt is. Er stond een lekker ontbijtje te wachten: grote homp cake met plakjes banaan. In het ongemakkelijke gesprek met onze gastvrouw hebben we onze eerste woordjes Spaans hier gezegd. Een hele opgave.
Een Nederlandse student heeft ons de eerste dag meegenomen de stad in. Een erg gezellig centraal plein met een mooi kathedraal en een straat met veel eettentjes. Het lijkt dus heel toeristisch, maar er zijn vooral locals op straat. Door een propper werden we meegenomen naar een boot waarmee we langs verschillende kleine eilandjes vaarden. We werden naar de boot gebracht in een koets, waar er in Granada nog veel van rond rijden.
Zaterdag hebben we de lokale markt bezocht. Op de lijm snuivende kinderen na, de grootste shock tot nu toe. Waar de kip open en bloot in de warmte lag en een geur verspreidde waar we bijna van over ons nek gingen. De zwerf honden die tussen het vlees doorliepen en alle vliegen op de grote stukken koe. Nu maar hopen dat ons gastgezin het eten ergens anders vandaan haalt. Zondag voelden we ons allemaal niet zo lekker, maar of dat nou van het eten kwam of van la fiesta van zaterdagavond is nog de vraag.
Vandaag zijn we voor het eerst naar de Spaanse school geweest. We hadden gehoord dat ook de uitleg alleen maar in het Spaans is, dus dat maakte het extra spannend. Gelukkig viel het alles mee en hebben we leuke docenten waar we 2 op 1 les van krijgen. Elke middag (behalve woensdag) hebben we een activiteit. Morgen gaan we naar laguna de apoyo, wat een erg mooi meer schijnt te zijn. Nu eerst weer proberen te slapen in de warmte. Gelukkig is er wel een ventilator op de kamer. En ik ben erg blij met mijn klamboe. De eerste grote kakkerlak (lees: 3-4 cm groot) is al gespot.

Hasta luego!
Lian

• 01 September 2015 - 21:57

Jo Hulsman:

Leuk om te lezen. Wel heel veel indrukken denk ik. Succes verder.

• 01 September 2015 - 22:01

Marjan (mama Lian):

Hallo lieve schat,
    Wat fijn dat we zo jullie belevenissen mogen mee lezen. Luuf you

• 01 September 2015 - 23:03

Marijke:

leuk om te lezen! Ik ben dol op reisverslagen, hoop meer van jullie te lezen! Veel plezier! Jullie hebben vast Imodium bij je.... Groeten, marijke